.

.................................................

 

Το πρόγραμμα προωθεί τη συμμετοχή των σημερινών νέων:

  • στις αξίες και διαδικασίες των αρχαίων Ολυμπιακών Αγώνων,

  • στις ιδέες τους,

  • στη φιλοσοφία τους,

  • στις πολιτικές προεκτάσεις τους, όπως είναι η εκεχειρία,

  • στα ιδεώδη τους και τη σύγκρισή τους με τα αντίστοιχα χαρακτηριστικά των σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων.

Προοπτική είναι η ανάδειξη της διαφοράς που έχουν οι Ολυμπιακοί Αγώνες του 2004, με όλους τους προηγούμενους σύγχρονους. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει την αναβίωση ορισμένων αρχαίων αθλημάτων, στα οποία θα συμμετάσχουν οι μαθητές και οι μαθήτριες των σχολείων της σύμπραξης. Στους αγώνες αυτούς θα χρησιμοποιήσουν την αρχαία αθλητική τεχνολογία.

Η διοργάνωση των αθλημάτων θα πραγματοποιηθεί κατά ένα μέρος στην Αρχαία Ολυμπία και αφετέρου στη Χαλκιδική, σε οργανωμένη αθλητική κατασκήνωση, όπου θα συγκεντρωθούν οι μαθητές και οι μαθήτριες που θα συμμετάσχουν στο πρόγραμμα της σχολικής σύμπραξης. Στην κατασκήνωση της Χαλκιδικής, θα συμμετάσχουν πιθανότατα και νέοι από ορισμένες Ευρωπαϊκές χώρες (Πολωνία, Βουλγαρία κ.ά.).

Το πρόγραμμα έχει έτσι σχεδιαστεί, ώστε να διαδώσει τις αξίες του αθλητισμού, ως πολύτιμου αγαθού για την υγεία και τη γενικότερη ποιότητα ζωής του ανθρώπου. Τα μαθήματα και οι παι­δαγωγικές δραστηριότητες του σχεδίου θα αποσαφηνίσουν το χαρακτήρα του αθλητισμού ως ενός κοινωνικού, πολιτισμικού, πολιτικού και οικονομικού φαινομένου. Οι βιωματικές παιδαγωγικές προσεγγίσεις που υιοθετούνται και η ενεργός συμμετο­χή των μαθητών σε όλες τις φάσεις του προγράμματος, τους εμπλέκουν στην πρακτική άσκηση της κοινωνικής Ζωής (συγκατοίκηση, συνεργασία, ομαδικότητα, συλλογικότητα ) και τους εισάγουν στην ενεργό άσκηση της ιδιότητας του πολίτη.

Η αναβίωση ολυμπιακών αθλημάτων φέρνει τους μαθητές και τις μαθήτριες σε επαφή με ένα ένδοξο παρελθόν, το οποίο, μέσω της Ολυμπιάδας του 2004, θα γίνει, κατά ένα σημαντικό μέρος, παρόν της ίδιας τους της Ζωής. Η ενεργός εμπλοκή τους στην προετοιμασία των αγώνων, η κατασκευή εκ μέρους τους των αρχαίων μηχανημάτων και οργάνων (ύσπλιγα, κ.ά.) τους επιτρέ­πει να συνδυάσουν τις δεξιότητες με πνευματική εργασία.

Η συμμετοχή στα αρχαία ολυμπιακά αθλήματα, τους εισάγει στην ηθική του αθλητισμού και του Ολυμπισμού και τους κάνει καλύτερους ανθρώπους και πολίτες.

Η χρήση της πρωτότυπης τεχνολογίας που χρησιμοποιήθηκε στους αρχαίους Ολυμπιακούς Αγώνες (όπως η ύσπλιγα και άλλες συσκευές κατασκευασμένες από τους μαθητές της σύμπραξης) δίνουν το μέτρο της ανάπτυξης της Ολυμπιακής και αθλητικής εν γένει τεχνολογίας.

Η έμφαση του προγράμματος επί της ηθικής των Ολυμπιακών Αγώνων (χρήση αναβολικών, ειδικής διατροφής κ.λ.π.) ευαισθη­τοποιεί τους μαθητές και τις μαθήτριες, σχετικά με το φλέγον θέμα της τεχνητής ενίσχυσης των επιδόσεων των αθλητών και της διαστρέβλωσης του αυθεντικού νοήματος των Αγώνων.

Η αναφορά στην οικονομική και αναπτυξιακή πλευρά των Αγώνων οδηγεί στην αναγνώριση των θετικών επιδράσεων των αγώνων και του αθλητισμού στην απασχόληση (μείωση ανεργίας), στη δημιουργία νέων επαγγελμάτων, στην άνοδο του βιοτικού επιπέδου. Επίσης, οδηγεί στην αναγνώριση της επίδρασης στο περιβάλλον, με την ανέγερση κτιρίων, σταδίων, ξενοδοχειακών μονάδων για τη φιλοξενία των αθλητών, δημοσιογράφων, επισκεπτών.

Μέσα από συζητήσεις με αρχαιολόγους, οι μαθητές εισάγονται στην πρακτική των Αγώνων στα αρχαία χρόνια, σε σύγκριση με το σήμερα.

Ταυτόχρονα, δίνεται μεγάλη βαρύτητα στο σημαντικό θέμα της Ολυμπιακής Εκεχειρίας  και οδηγούνται οι μαθητές σε προβληματισμό, για το πώς χειριζόμαστε το πρόβλημα αυτό σήμερα, παγκοσμίως και ποιες θα είναι οι θετικές συνέπειές του.

Οι κοινές εκδηλώσεις μεταξύ των σχολείων της σύμπραξης, αναπτύσσουν στους μαθητές το πνεύμα της ενότητας του Ελληνικού χώρου, τη συναδελφικότητα, τη φιλία, την αλληλεγγύη, τη συνεργασία.

 

 

 © 2003 Ολυμπιακό Αθλητικό Πανόραμα - Σύμπραξη Σχολείων - - Σχεδιασμός- υλοποίηση Γ.Δούμας